Συνέντευξη μελών του Συλλόγου στον Alpha Radio 88.6

ΣΤΟ ΝΙΚΟ ΧΑΖΑΡΙΔΗ

03/10/2013: Η Κατερίνα Χατζοπούλου και η Μαρία Θεμελή, πρόεδρος και μέλος Δ.Σ. αντίστοιχα του Συλλόγου αρχαίαςελληνικής Φιλοσοφίας “Σὺν Ἀθηνᾷ”, έδωσαν συνέντευξη  στο Νίκο Χαζαρίδη, δημοσιογράφο και παρουσιαστή του πρωινού μαγκαζίνο του Alpha Radio 88.6. Ανάμεσα στα θέματα η σχέση Φιλοσοφίας και Θρησκείας, η αξία της Φιλοσοφίας στην καθημερινότητα και ο λόγος που η γνώση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας είναι χρήσιμη. Ακολουθεί το απόσπασμα της εκπομπής:


Ν.Χ.: Πάμε στο επόμενο θέμα του δελτίου μας. Στο στούντιο βρίσκεται η κ. Κατερίνα Χατζοπούλου και η κ. Μαρία Θεμελή. Είναι μέλη του Συλλόγου Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας , “Σὺν Ἀθηνᾷ”, ο οποίος έχει σημαντική παρουσία το τελευταίο διάστημα στην πόλη μας, με διάφορες εκδηλώσεις κι ένα ιδιαίτερο στόχο από την πρώτη στιγμή. Καλό σας μεσημέρι κι ευχαριστώ για την παρουσία σας εδώ στο δελτίο.

Ν.Χ.: Θέλω να ξεκινήσουμε με αυτό που πριν από λίγο σχολιάζαμε με την κ. Χατζηβαρύτη (επιστημονική σύμβουλο Δήμου Καβάλας). Ότι και στο θέμα της εκπαίδευσης πλέον πρέπει να καταβάλουμε ιδιαίτερη προσπάθεια, αφενός μεν για να μην παρατήσουν τα παιδιά το σχολείο στη μέση, αφετέρου δε για να στείλουμε εκείνο το μήνυμα, που αυτή την περίοδο κρίνεται απαραίτητο: ότι η γνώση αποτελεί εφόδιο και σημαντικό εργαλείο για να αντιμετωπίσεις τις δυσκολίες και δεν είναι το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να βγάλεις στην άκρη όταν βρίσκεσαι με την πλάτη στον τοίχο.

 

ΚΧ: Ακριβώς αυτό θέλουμε κι εμείς να προβάλλουμε· τη σημασία της μόρφωσης και της γνώσης, που ήταν και ο στόχος των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, πριν από οτιδήποτε άλλο. Η γνώση που τοποθετείται πάνω από τα υλικά αγαθά και η σύνδεσή της με την αρετή. Αυτό που λέγαμε πριν ήταν ότι άλλο είναι να είναι κανείς άνεργος και άλλο να είναι μορφωμένος άνεργος. Η μόρφωση βέβαια, δεν είναι μόνο τα πτυχία και οι τίτλοι που μπορεί να έχει κανείς, γιατί πολλά πράγματα είναι θέμα συγκεκριμένης γνώσης. Για παράδειγμα ας αναφέρουμε το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου. Γι’ αυτούς από το εξωτερικό που ξέρανε, ήταν εμφανές το τι συμβαίνει.

ΝΧ: Είναι ακόμη και η οικονομική κρίση της τελευταίας περιόδου. Μέχρι να μάθουμε μερικές οικονομικές ορολογίες και τι ακριβώς γίνεται τόσο εδώ, όσο και στο εξωτερικό, μας πήρε – είναι αλήθεια – πολύ χρόνο.

ΚΧ: Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε με γνώσεις τον πολίτη, ώστε να μην εξαπατάται σε παρόμοια θέματα. Βέβαια πρέπει ως ένα βαθμό να υπάρξει αποσύνδεση μόρφωσης και εργασίας, αλλά αυτό δεν είναι εύκολο. Το επιθυμητό είναι κανείς να απασχολείται με αυτό το οποίο σπούδασε. Προς την κατεύθυνση της γνώσης κινούνται και οι συναντήσεις ανηλίκων και ενηλίκων, οι οποίες αρχίζουν το Σάββατο 5 του μηνός.

ΝΧ: Σε ποιό σημείο;

ΚΧ: Οι συναντήσεις θα γίνονται σε χώρο του Πυθαγόρα στον πρώτο όροφο που μας έχει παραχωρηθεί από το Δήμο. Τα τμήματα παιδιών και εφήβων, τα οποία είναι δωρεάν, γίνονται κάθε Σάββατο 16:00-17:00. Εκεί θα γνωρίσουμε τα διδάγματα των φιλοσόφων – ξεκινώντας από τους 7 σοφούς – προωθώντας τη φιλία, την αλληλεγγύη και τη σημασία της γνώσης. Θέλουμε να στηρίξουμε την ιδεολογία ότι η μάθηση αξίζει να αποκτηθεί. Το σχολείο δεν είναι η μόνη πηγή γνώσης, ώστε να πούμε ότι δε μάθαμε σωστά κάποια πράγματα. Μπορούμε να πάρουμε γνώσεις από το σχολείο και να τις αξιοποιήσουμε, προσθέτοντας ό,τι άλλο επιλέξουμε στην πορεία.

ΝΧ: Στην ουσία μιλάμε κ. Θεμελή για μια γλώσσα που δεν είναι νεκρή βεβαίως – για να συνδέσουμε την αναφορά μας και με την επικαιρότητα 1– αλλά το πιο ισχυρό όπλο, ειδικά την περίοδο του οικονομικού πολέμου. Γιατί σ’ αυτό το σημείο βρισκόμαστε…

ΜΘ: Αξίζει να τονιστεί ότι, όπως είπατε, δεν πρόκειται περί νεκρής γλώσσας. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η ελληνική γλώσσα διαθέτει συνέχεια. Μπορεί να μη μιλιέται η αρχαία ελληνική με τη μορφή που τη μάθαμε στο σχολείο, αλλά επιβιώνουν τύποι, επιβιώνουν λέξεις και κυρίως επιβιώνουν αξίες και αντιλήψεις μέσα από αυτή τη γλώσσα. Γνωρίζοντας τα αρχαία ελληνικά, γνωρίζουμε και τον τρόπο να μπούμε στο σύστημα αυτών των αξιών. Δεν είναι υποχρεωτικό να μιλάμε αρχαία ελληνικά, είναι σημαντικό όμως να γνωρίζουμε ότι αυτός ο πολιτισμός υπήρξε εδώ που βρισκόμαστε. Εμείς είμαστε αυτοί που γεννήθηκαν εδώ και καλά θα κάνουμε να τον γνωρίζουμε.

ΝΧ: Τι διαπιστώσατε από τα μαθήματα, γνωρίζουμε κάποια πράγματα ή γράφουμε πάνω σε λευκό χαρτί;

 

ΜΘ: Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε παντελώς αδαείς. Απλώς, ίσως τα γνωρίζουμε εσφαλμένα ως ένα βαθμό ή ίσως  δεν έχουμε βρει ακόμα τον τρόπο να αντιληφθούμε την ουσία αυτών των πραγμάτων.

ΝΧ: Δηλαδή;

ΜΘ: Δηλαδή θεωρούμε – ας πούμε – ότι τα αρχαία ελληνικά αποτελούν μια συστάδα τύπων που μαθαίνουμε στο σχολείο και τελειώνει εκεί το “χρέος” περί αρχαίας ελληνικής. Συχνά θεωρείται  ότι οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι είναι κάποιοι που ασχολήθηκαν με ορισμένα ζητήματα περί ηθικής ή περί πολιτικής που αφορούν στο παρελθόν κι όχι στο παρόν. Εμείς ερχόμαστε να πούμε ότι καλό θα ήταν να γνωρίζουμε τι έχουνε πει κι ότι οι αξίες που αυτοί οι άνθρωποι εκπροσώπησαν και στις οποίες κατέληξαν είναι αυτές που και σήμερα έχουμε, αλλά δε γνωρίζουμε τη σύνδεση.

ΝΧ: Διαχρονικές σε κάθε περίπτωση… Έπαιξε κάποιο ρόλο σ’ αυτό, κ. Χατζοπούλου, και το σχολείο; Όσα μας παρουσίασαν τα προηγούμενα χρόνια ή ακόμα κι αυτή την περίοδο; Στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο κυρίως, αλλά και στο Λύκειο.

ΚΧ: Νομίζω ότι σε κάθε φάση, ο κάθε χώρος κάνει το καλύτερο που μπορεί, με τις καλύτερες προθέσεις. Τα κενά που υπάρχουν καλείται όποιος τα διαπιστώνει, να τα καλύψει. Είναι σημαντικό να μη θεωρούμε ότι υπάρχουν κακές προθέσεις. Η σκέψη των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων έχει τα χαρακτηριστικά του ανθρωπισμού και της μετριοπάθειας. Αυτός είναι και ο λόγος που κάνουμε μαθήματα αρχαίων ελληνικών για ενήλικες, καθώς όπως προανέφερε η κ. Θεμελή “η γλώσσα είναι το όχημα της σκέψης”. Όσο για το “λευκό χαρτί” που αναφέρατε, αν ήταν έτσι τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα για εμάς, αλλά δεν είναι.

ΝΧ: Εννοείτε τους ημιμαθείς;

ΚΧ: Δε θέλουμε να κάνουμε κανένα να νιώσει ανεπαρκής. Πιστεύουμε στην αξία των ανθρώπων, γι’ αυτό ασχολούμαστε μαζί τους με αγάπη και κατανόηση. Εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε. Όπως και  το σχολείο, σε ένα κλίμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας.

ΝΧ: Δεν είναι λίγοι – και το διαπιστώνετε το τελευταίο διάστημα κι εσείς με τα γεγονότα της ΧΑ –  αυτοί που προσπάθησαν να χτίσουν πάνω σε αυτή την φιλοσοφία, αξιοποιώντας ορισμένα στοιχεία απ’ το παρελθόν. Αυτή η περίοδος συνδέθηκε με κάποιες οργανώσεις, ομάδες ή και πολιτικά κόμματα που έχουν ακραίες αντιλήψεις. Νομίζω ότι αδικήσαμε το παρελθόν μας και όσοι γνωρίζουν θα έπρεπε σε αυτή την περίπτωση να πούν περισσότερα.

 

ΚΧ: Η προσπάθεια που κάνουμε έχει τη δυνατότητα και το στόχο να εξυγιάνει αυτή την στροφή, γιατί είναι κατανοητό πως ο κόσμος ψάχνει να εμπνευστεί από κάπου. Η ουσία του αρχαίου . ελληνικού στοχασμού είναι ο ανθρωπισμός. Εξάλλου δεν αποδεικνύεται επιστημονικά ότι κάποιοι λαοί είναι κατώτεροι από τους άλλους. Αλλά επειδή δεν είναι ούτε οι Έλληνες κατώτεροι από κανέναν άλλον, μπορούμε να βελτιωθούμε, να προσφέρουμε, να ζήσουμε και να σταθούμε. Ο Διογένης ο κυνικός2 είναι ο πρώτος που εμφανίζεται να χρησιμοποιεί τον όρο “κοσμοπολίτης”, ότι είναι πολίτης όλου του κόσμου.

Αλλά και τα προβλήματα που παρουσιάζονται πρέπει να επιλύονται, διαφορετικά είναι αυτονόητο ότι ο άνθρωπος ο οποίος δυσκολεύεται, θα γίνει ακραίος. Πρέπει να λύνουμε τα προβλήματα και το βάρος πέφτει  και στις δικές μας τις γενιές.  Η αλήθεια είναι ότι είμαστε οι πιο καλοταϊσμένες γενιές που πατήσαν ποτέ σε αυτά τα εδάφη. Να μην αναλογιζόμαστε μόνο πόσο αδικημένοι μπορεί να είμαστε και πως αλλιώς τα περιμέναμε, το οποίο είναι κι αυτό κατανοητό, αλλά και την ευθύνη που έχει ο καθένας. Χωρίς να προτείνουμε τίποτε το υπερβολικό ή το ακραίο, απλά να προσφέρει αυτό που μπορεί και θέλει ο καθένας

.

ΝΧ: Θέλω να ρωτήσω την κ. Θεμελή το εξής. Λογικά θα έχετε ξαναδεχθεί αυτό το ερώτημα. Ποιά είναι η σχέση της αρχαίας Ελλάδας ή αυτών που παρουσιάζετε εσείς σε αυτές τις διαλέξεις, με με το θρησκευτικό συναίσθημα  των περισσότερων Ελλήνων πολιτών; Πολλές φορές αυθαίρετα γίνεται μία σύνδεση ή ένας διαχωρισμός. Δε ξέρω αν πρέπει να διατηρήσουμε αυτούς τους όρους ή να πούμε κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που έχει επικρατήσει σήμερα. Γιατί και αυτό έχει σχέση με τα προηγούμενα. Πολλοί θεωρούν ότι αν τελικά μείνουμε στην αρχαία ελληνική Φιλοσοφία, δε θα έχουμε σχέση με τη θρησκεία που πιστεύουν οι περισσότεροι Έλληνες.

 

ΚΧ: Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι κάνουν σταθερά κριτική στην παραδοσιακή θρησκεία. Ο Επίκουρος, οι Στωικοί και πολλοί ακόμη φιλόσοφοι ασχολήθηκαν με τη θρησκεία. Η αρχαία ελληνική Φιλοσοφία είναι η βάση της θεωρίας και της φιλοσοφίας του Χριστιανισμού. Αν δει κανείς καλύτερα μπορεί να κατανοήσει τι ακριβώς λέμε και γιατί επιμένουμε.

ΝΧ: Αυτό πώς αποδεικνύεται; Γιατί έχει ενδιαφέρον…

 

ΜΘ: Θα σας πω το εξής: Οι φιλόσοφοι είναι βαθιά θεολόγοι, υπό την έννοια ότι ένας άνθρωπος που ψάχνει και θέλει να αναζητήσει την αλήθεια, δε θα την αναζητήσει ίσως πάντα στον υλικό κόσμο ή θα ασχοληθεί με αυτό που λέμε “πνευματική ενασχόληση”. Και η Θεολογία στη βάση της, ως προς τη λογική της, αναζητά την εξήγηση του κόσμου με βάση όχι απαραιτήτως αυτό που βλέπουμε τριγύρω μας. Η διαφορά είναι η εξής: Η Φιλοσοφία αναζητά την αλήθεια, η Θεολογία την εμφανίζει εξ ορισμού. Το ένα δεν αντιτίθεται ωστόσο στο άλλο. Κανένας δεν είπε ότι ένας άνθρωπος που ασχολείται με τη Φιλοσοφία, δεν έχει αυτό που ονομάζεται θρησκευτικό συναίσθημα. Απλώς είναι δύο διαφορετικές θεωρήσεις του κόσμου. Δεν αντιτίθενται απαραίτητα. Η αναζήτηση της αλήθειας θα οδηγήσει, αναπόφευκτα, και σε μια αλήθεια.

 

ΝΧ: Πάντως, επειδή το αναφέρατε λίγο πιο πριν, μεγάλο μέρος του επιστημονικού κόσμου έχει αυτή την άποψη και κάνει το διαχωρισμό. Άλλα πιστεύουν όσοι δίνουν περισσότερο χρόνο στην έρευνα και στο πείραμα και άλλα όσοι θεωρούν τη θρησκεία ως οδηγό.

ΚΧ: Όποιος είναι βέβαιος για την αλήθεια του δε φοβάται την περαιτέρω διερεύνηση. Στην αρχαία ελληνική Φιλοσοφία εκπροσωπείται και ο Μονοθεϊσμός και η Αθεΐα. Γι’ αυτό δεν προωθούμε κάτι συγκεκριμένο. Οι σχέσεις μας με την Εκκλησία είναι συνεργατικές, γιατί οφείλει ο λαός μας πάρα πολλά στο Χριστιανισμό, την ίδια την ύπαρξή του. Άλλωστε και οι πληθυσμιακές μετακινήσεις έγιναν με κριτήριο το θρήσκευμα. Δε θέλουμε να ανταγωνιστούμε κανέναν και όποιος ενδεχομένως να νιώσει απειλή οποιαδήποτε, τον παρακαλούμε να έχει περισσότερη σχέση με το χώρο της Εκκλησίας. Και Εκκλησία δεν εννοούμε μόνο τη δεισιδαιμονία, τα κεράκια, το μάτιασμα κτλ. Αλλά το ερώτημα είναι: οι άνθρωποι που έχουν επιφυλάξεις για την δική μας προσπάθεια, έχουν πνευματική ζωή; Στέλνουν τα παιδιά τους στο κατηχητικό; Ποια είναι η επαφή τους με την Εκκλησία; Αν δεν έχουν, τους παρακαλούμε να έχουν περισσότερη και ουσιαστική.

Όποιος βέβαια δεν θέλει, μπορεί να έρθει σε εμάς που έχουμε περισσότερη εξωστρέφεια. Δεν θέλουμε να πείσουμε κανέναν για τίποτα που δεν αποδεικνύεται.

ΝΧ: Παρουσιάζετε τις δικές σας θέσεις. Συμπερασματικά, στην αρχαία ελληνική Φιλοσοφία μπορεί κανείς να εντοπίσει τις αρχές του Χριστιανισμού.

ΚΧ: Βεβαίως. Είναι πολλοί θεολόγοι μέλη του Συλλόγου και του διοικητικού συμβουλίου μας. Παραδείγματως χάρη ο κ. Κώστας Γεωργιάδης, η κ. Παρασκευή Αραβοσιτά, η οποία θα δώσει την ομιλία το Σάββατο στις 18:00 στον Πυθαγόρα. Επειδή αγαπάμε τον Ελληνικό λαό μέρος του οποίου είναι και ο χριστιανικός ελληνισμός, κάνουμε ό,τι κάνουμε, ενώ μας ενδιαφέρει παράλληλα και το τι θα γίνει με τον κόσμο που δεν είναι κοντά στην εκκλησία; Αυτοί οι άνθρωποι τι θα γίνουν; “Οὐ χρείαν ἔχουσιν οἰ υγειαίνοντες ἰατροῦ, ἀλλ᾿ οἱ κακῶς ἔχοντες3.

ΝΧ: Υπάρχει μία σύγχιση κ. Θεμελή το τελευταίο χρονικό διάστημα. Πολλοί πιστεύουν ότι αυτή η ανάλυση αφορά όλο και λιγότερους, γιατί στην κοινωνία μας δεν υπάρχουν αυτοί που μπορούν εύκολα να αποκωδικοποιήσουν και τα δικά σας μηνύματα και των υπολοίπων. Το βλέπουμε και στη Βουλή. Το βλέπουμε και στη μικρή μας οθόνη. Μας ενημερώνουν άνθρωποι, οι οποίοι δεν έχουν ασχοληθεί στο παρελθόν με αυτό που εσείς παρουσιάζετε.

ΜΘ: Γι’ αυτό ακριβώς η συγκεκριμένη πρωτοβουλία έχει ως στόχο της να αναδείξει ότι η καθημερινότητά μας δεν είναι ούτε άσχετη ούτε αποκομμένη από την Φιλοσοφία. Στην ουσία είναι ένας τρόπος σκέψης. Μια πορεία ζωής διαγράφεται με βάση κάποιες αρχές και ιδέες. Τις βασικές αξίες του πολιτισμού μας τις εντοπίζουμε σε κείμενα αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, όπως είπα και πριν.

ΝΧ: Τρόπος σκέψης που γίνεται και τρόπος ζωής αργότερα;

ΜΘ: Φυσικά

ΝΧ: Δε συμβαίνει πάντα…

ΜΘ: Όχι δε συμβαίνει πάντα, αλλά ξεκινώντας όλοι στην πορεία της ζωής μας αποκτούμε αρχές και αξίες που είτε μας μετέδωσαν, είτε εμείς καταλήξαμε σ’ αυτές με κάποιον τρόπο και με βάση αυτές λειτουργούμε.

ΝΧ: Τι σας έκανε εντύπωση από τους “μαθητές” σας από τις προηγούμενες συναντήσεις;

ΚΧ: Ο ενθουσιασμός τους και ότι είναι άνθρωποι μετριοπαθείς. Δεν υπάρχει κάτι το ακραίο, γιατί όπως είπα πριν δεν πρεσβεύουμε κάτι συγκεκριμένο, στην αρχαία ελληνική Φιλοσοφία εκπροσωπούνται τα πάντα. Εμείς πρεσβεύουμε μόνο την ιδέα της αξίας του ανθρώπου, γεγονός που το αποδεικνύει η πραγματικότητα. Ήδη, σ’ αυτή την αίθουσα που είμαστε εμείς τώρα, όπως κι οι φίλοι που μας ακούνε, υπάρχου χιλιετίες ανθρώπινης προσφοράς. Δε βλέπουμε κλαδιά κι αρκούδες, έτσι;  Το γυαλί για παράδειγμα, στο τζάμι που έχουμε, έχει 5.500 χρόνια ζωής και το’ φτιαξε ο άνθρωπος, άρα ο άνθρωπος μπορεί να βελτιώσει τη ζωή του και να προσφέρει. Αξίζει, εν ολίγοις να ασχοληθεί κανείς με τον άνθρωπο, παρά με κάτι άλλο.

ΝΧ: Είστε υπέρ του μεταφρασμένου κειμένου ή του πρωτότυπου στο Γυμνάσιο; Δύσκολο το ερώτημα…

 

ΜΘ: Θεωρώ ότι η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Δηλαδή, είναι πολύ καλό να έχουμε το αρχαίο ελληνικό κείμενο. Ειδικά για το Γυμνάσιο, σταδιακά η επαφή με την αρχαία ελληνική γλώσσα μπορεί να μας ευνοήσει πολύ. Βεβαίως σε μια πρώτη επαφή, καλό είναι να υπάρχει από κάτω και η μετάφραση για να αντιλαμβανόμαστε τη σύνδεση. Όσο οι τάξεις ανεβαίνουνε, είναι σημαντικό να εντρυφούμε βαθύτερα στην αρχαία ελληνική γλώσσα…

ΝΧ: Όποιος την γνωρίζει, μιλάει και καλύτερα τελικά; Άλλος ένας “μύθος ή πραγματικότητα”.

ΚΧ: Δεν είναι μύθος, ίσως επειδή ταυτόχρονα με τη γλώσσα έρχεται και το νόημα των αρχαίων κειμένων. Όπως είπαμε πριν, ότι η γλώσσα είναι το όχημα της σκέψης. “Μιλάει καλύτερα αυτός που σκέφτεται καλύτερα και σκέφτεται καλά αυτός που σκέφτεται ελεύθερα”, όπως είπε κι ο Βολταίρος. Κι αν είναι κάτι ακόμα που πρεσβεύει ο σύλλογός μας είναι η ελευθερία της σκέψης.Το πως θα μπορέσουμε να διαμορφώσουμε τα καινούργια δεδομένα με καλύτερο τρόπο προς όφελος όλων.

ΝΧ: Η ελευθερία της σκέψης στην καθημερινότητά μας, κ. Θεμελή ή και στο σχολείο; Θα συμφωνούσατε με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης κι όχι με την αποστήθιση ορισμένων πραγμάτων.

ΜΘ: Η ελευθερία της σκέψης στην καθημερινότητά μας νομίζω ότι είναι απαραίτητη. Τώρα σε ότι αφορά το σχολείο, δεν είμαι άκρως καταρτισμένη παιδαγωγικά ώστε να προτείνω ένα παιδαγωγικό μοντέλο, πιστεύω ωστόσο ότι η ελευθερία της σκέψης ανάλογα με την ηλικία – και στο βαθμό που η ηλικία επιτρέπει – προσφέρει τη δυνατότητα της ανάπτυξης χαρακτήρα, της διάπλασης προσωπικότητας. Γι’ αυτό λέμε ότι η ελευθερία της σκέψης είναι σημαντική. Η κριτική ικανότητα είναι σημαντική, ανάλογα με την ηλικία, αλλάζει κι ο βαθμός.

ΝΧ: Εγώ θα σας θεωρήσω από τωρα καταφύγιο στις δύσκολες στιγμές και θα σας ξαναχρειαστώ όταν η επικαιρότητα το επιβάλλει. Ευχαριστούμε πάρα πολύ. Η κ. Χατζοπούλου και η κ. Θεμελή από το Σύλλογο αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας “Σὺν Ἀθηνᾷ”.



1: Ο Διογένης ο κυνικός ήταν ο μεγαλύτερος στωικός φιλόσοφος της αρχαιότητας. Ο Σύλλογος αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας “Σὺν Ἀθηνᾷ” αφιέρωσε δύο εισηγήσεις στον Διογένη μέσα στο 2012. Μπορείτε να δείτε περισσότερα για τον Διογένη τον κυνικό και το ρεύμα του Στωικισμού, όπως αναπτύχθηκαν στις εισηγήσεις του Συλλόγου εδώ –> http://synathena.wordpress.com/yliko/filosofia-enilikon

2: Αναφέρεται σε δήλωση της Μαρίας Ρεπούση (βουλευτή ΔΗΜΑΡ) από το βήμα της Βουλής: «τα Αρχαία Ελληνικά χρειάζονται υποχρεωτικά μόνο για τα παιδιά που θα ακολουθήσουν κλασικές σπουδές, ενώ για τα υπόλοιπα παιδιά θα έπρεπε να είναι προαιρετικά»  [www.tanea.gr – 10/09/2013]

3: Η φράση ανήκει στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο και αποδίδεται στον Ιησού Χριστό, σε μια συνομιλία του με κάποιους Φαρισαίους στο σπίτι του Ματθαίου στην Καπερναούμ. Έχει ως εξής (Ματθ. Θ 10-12):

Καὶ ἐγένετο αὐτοῦ ἀνακειμένου ἐν τῇ οἰκίᾳ, καὶ ἰδοὺ πολλοὶ τελῶναι καὶ ἁμαρτωλοὶ ἐλθόντες συνανέκειντο τῷ Ἰησοῦ καὶ τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ. Καὶ ἰδόντες οἱ Φαρισαῖοι εἶπον τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ· διατί μετὰ τῶν τελωνῶν καὶ ἁμαρτωλῶν ἐσθίει ὁ διδάσκαλος ὑμῶν;ὁ δὲ Ἰησοῦς ἀκούσας εἶπεν αὐτοῖς· οὐ χρείαν ἔχουσιν οἰ ἰσχύοντες ἰατροῦ, ἀλλ᾿ οἱ κακῶς ἔχοντες.

Νεοελληνική απόδοση:

Και ενώ καθόταν ο Ιησούς στο γεύμα, που προς τιμήν του είχε παραθέσει ο Ματθαίος στο σπίτι του, ιδού πολλοί τελώνες και αμαρτωλοί ήλθαν και κάθισαν μαζί με τον Ιησού και τους μαθητές του. Και όταν είδαν οι Φαρισαίοι τούτο, είπαν στους μαθητές του· “Γιατί ο δάσκαλος σας τρώει μαζί με τους τελώνες και τους αμαρτωλούς;” Ο δε Ιησούς, όταν άκουσε τα λόγια αυτά, τους είπε· «δε χρειάζονται γιατρό οι υγιείς, αλλ’ οι άρρωστοι.»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *